Jak opracować idealną nazwę firmy?

Ręka osoby w garniturze na tle zielonej tablicy z napisem Good Idea i rysunkiem żarówki

Nazwa jest wizytówką każdego przedsiębiorstwa, dlatego tak ważne jest, by do jej wyboru porządnie się przyłożyć. Wymyślenie kilku propozycji, a następnie wybranie tej jedynej, która pozostanie z firmą na długi czas, nie należy do najłatwiejszych zadań. W poniższym artykule postaramy się przybliżyć najważniejsze aspekty tworzenia nazwy firmy, która będzie idealnym wyborem.

Znaj branżę, w której będziesz działać

Dogłębne poznanie branży, na której skupiać będzie się działalność Twojej firmy jest kluczowe nie tylko w przypadku opracowywania nazwy. Znając gałąź, którą będziesz się zajmować pozwoli Ci wyszczególnić jej najbardziej charakterystyczne aspekty, na których skupiać się będzie nazwa przedsiębiorstwa. Powinna się ona kojarzyć z branżą, dzięki czemu nawet wśród potencjalnych czy niezorientowanych klientów zdobędziesz pewną rozpoznawalność.

Znajomość rynku będzie przydatna także dlatego, by nie powielać już istniejących nazw lub nie decydować się na bardzo podobne. Takie zabiegi mogą powodować problemy prawne lub po prostu zdezorientowanie pośród kontrahentów czy osób poszukujących informacji o Twojej firmie.

Bądź oryginalny

Głowa manekina z wyrysowanymi obszarami mózgu, na pierwszym planie spirala

Mamy tu na myśli nie tylko oryginalność wynikającą wyłącznie z nieistnienia firm o wybranej przez Ciebie nazwie. Nazwa przedsiębiorstwa powinna Cię wyróżniać na tle konkurencji, a jednocześnie nawiązywać do zakresu działalności przedsiębiorstwa.

Jeśli jesteś właścicielem np. sklepu z zabawkami, kiepskim wyjściem będzie nazwanie go chociażby „Sklep z zabawkami Patryk”. Taka nazwa jest po prostu nudna i czasami może świadczyć o braku pomysłu na ten konkretny biznes.

Baw się językiem

Wszyscy uwielbiamy gry słów czy inne zabiegi, które sprawiają, że się uśmiechamy lub wymagają chwili zastanowienia, by odkryć ich ukryty sens. Wywołując taką reakcję u potencjalnych klientów, już na wstępie sprawisz, że Twoja firma zostanie zapamiętana. Nam osobiście bardzo często zdarza się sprawdzać w Internecie przedsiębiorstwa, których nazwy to ciekawe rozwiązania językowe.

W przypadkach, gdy jest to uzasadnione (np. posiadasz przedsiębiorstwo w branży technologii), nieźle prezentować będzie się nazwa w języku angielskim. Co ważne – jak sugerują eksperci – powinna mieć ona długość od 4 do 10 znaków, jednak w bardzo rzadkich przypadkach doskonale sprawdzają się także nazwy krótsze lub dłuższe.

Podsumowanie

Opracowanie idealnej nazwy firmy to nie lada wyzwanie, które wymaga znajomości branży i trendów panujących na rynku. Często wymaga też niemałej kreatywności, która sprawi, że nazwa będzie oryginalna, chwytliwa i łatwa do zapamiętania!